KOMUNIKACJA W OPARCIU O NVC
W trakcie szkolenia uczestnicy doświadczą, co ułatwia, a co utrudnia komunikację w zespole, oraz poznają narzędzia, m.in. z Nonviolent Communication, wspierające efektywną współpracę. Skupimy się na rozwijaniu umiejętności dawania i przyjmowania informacji zwrotnej.
Dla kogo?
- Liderów, menedżerów i kadry zarządzającej, którzy chcą budować kulturę opartą na empatii i współpracy.
- Pracowników działów HR, trenerów i coachów wspierających rozwój kompetencji interpersonalnych.
- Specjalistów obsługi klienta, sprzedawców i negocjatorów, którzy chcą poprawić jakość relacji zawodowych.
Rezultaty dla uczestników:
Rozwinięcie odpowiedzialności za formułowane wypowiedzi.
Umiejętność rozpoznawania blokad i utrudnień w komunikacji.
Umiejętność wykorzystywania narzędzi komunikacyjnych wzmacniających konstruktywną i opartą na empatii komunikację w zespole.
Rozwój umiejętności udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej Wspieranie siebie i innych w budowaniu atmosfery współpracy poprzez wyrażanie uznania.
Program
Wprowadzenie do szkolenia i integracja
- Przedstawienie sposobu pracy i celów szkolenia.
- Ćwiczenie wprowadzająco-integrujące.
- Ćwiczenie “Nadzieje i obawy” związane ze szkoleniem. Praca w podgrupach. Kontrakt.
Co wspiera, a co utrudnia komunikację?
- Ćwiczenie praktyczne pokazujące bariery komunikacyjne. Podkreślenie korzyści wynikających z otwartej i konstruktywnej komunikacji.
Narzędzia wspierające proces komunikacji
-
Na podstawie praktycznych ćwiczeń, m in. „Trzy światy” Johna J Scherera, „Mosty zamiast murów” uczestnicy zdobędą odpowiedzi na pytania: w jaki sposób mówić, aby być zrozumianym przez innych; w jaki sposób słuchać, aby zrozumieć drugą osobę; w jaki sposób formułować polecenia, aby otrzymać to o co prosimy; w jaki sposób wyrażać uznanie i stosować wzmocnienia pozytywne.
Bazowe umiejętności komunikacji interpersonalnej:
- Rozróżnianie obserwacji (faktów) od oceny:
- Jak na współpracę wpływa posługiwanie się językiem faktów,
- Jakie sformułowania, słowa i zdania służą dobrej komunikacji, a które ją blokują,
- Jak zamieniać ocenne komunikaty na komunikaty służące budowaniu porozumienia.
Bazowe umiejętności komunikacji interpersonalnej cd:
- Kontakt z uczuciami. Wyrażanie swoich potrzeb/ intencji:
- W jaki sposób rozpoznając uczucia jasno nazywać to czego potrzebuję (jaka jest moja intencja) i być bardziej zrozumiałą/ łym dla innych.
- Wyrażanie konkretnych sugestii/poleceń:
- Jaki wpływ na relacje mają prośby, a jaki żądania,
- Jakie są warunki dobrej i skutecznej prośby,
- W jaki sposób efektywnie wydawać polecenia.
W jaki sposób przekazywać informację zwrotną, by nie eskalować nieporozumienia?
-
W trakcie tego bloku pracy uczestnicy praktycznie przećwiczą formułowanie komunikatów pozbawionych „językowych pułapek”, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej w sposób zmniejszający ryzyko negatywnej reakcji odbiorcy komunikatu.
Wyrażenie uznania. Jak przekazywać wzmacniającą informację zwrotną?
- Uznanie, które osiąga cel – o czym pamiętać wyrażając uznanie? Jak przyjąć uznanie?
- Ćwiczenia praktyczne: wdzięczność dla siebie; wyrażanie uznania dla drugiej osoby.
Moduł podsumowujący szkolenie
- Indywidualne podsumowania (co chcę wprowadzić, z czego zrezygnować w obszarze komunikacji?).
- Podziękowanie i zamknięcie szkolenia.
Nauka przez doświadczenie
Każde szkolenie jest prowadzone w interaktywnej formie, co sprzyja aktywnemu uczestnictwu i efektywnej nauce.
Nasi trenerzy zadbają o to, aby uczestnicy szkolenia zdobyli praktyczne i umiejętności, które będą mogli natychmiast wdrożyć w swojej pracy, zwiększając tym samym efektywność i wyniki całej organizacji.
Nasze szkolenia są dostosowane do potrzeb zarówno małych, jak i dużych zespołów, na każdym poziomie organizacyjnym.
Są bogate w praktyczne, biznesowe case’y, które umożliwiają głębsze zrozumienie tematu, osadzając go w realiach biznesowych, w jakich działasz.
Szkolenia prowadzimy zarówno w języku polskim jak i angielskim.
Tworzymy rozwiązania „szyte na miarę”
Każdy program dostosowujemy do Twoich indywidualnych potrzeb.
Skontaktuj się z nami
a stworzymy program dostosowany do potrzeb Twojej branży i firmy.
Grzegorz Ciok
Kierownik Projektów
szkoleniowych i rozwojowych