Blog

Rozmawiamy o facylitacji ODC. 10 – Zwinnie nie znaczy szybciej

Listen to “ODC. 10 – Zwinnie nie znaczy szybciej” on Spreaker. Ten odcinek jest dłuższy niż zazwyczaj. Porusza wiele ważnych wątków m. in: – Zwinność jako filozofia i DNA organizacji – Jak wprowadzać zwinność w organizacjach ? Dlaczego nie powinno się zaczynać od działu IT ? – 3 powody dla których firmy wprowadzają zwinność –…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 9 – Kontraktowanie Trójstronne

Listen to “ODC. 9 – Kontraktowanie Trójstronne” on Spreaker. Dziś odcinek długo wyczekiwany, o który dostawaliśmy wiele pytań. W podcaście możecie posłuchać między innymi o tym: czym dokładnie jest kontraktowanie trójstronne ?co zrobić , gdy prezes firmy niespodziewanie pojawia się na warsztatach ?jakie są największe błędy kontraktowania i dlaczego kontraktowanie często trwa dłużej niż same…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 8 – Postawa Facylitatora

Listen to “ODC. 8 – Postawa Facylitatora” on Spreaker. Powracamy z nowym odcinkiem podcastu „Rozmawiamy o Facylitacji”. Tym razem odcinek specjalny, ponieważ naszymi rozmówcami są Karolina Gierszewska i Tomek Kanton – absolwenci pierwszej edycji Szkoły a równocześnie PROWADZĄCY Szkołę. Odcinek podzieliliśmy na dwie części – pierwszą z nich możecie posłuchać już dziś – a dotyczy…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 7 – Najważniejsze narzędzie Facylitacji

Listen to “ODC. 7 – Najważniejsze narzędzie Facylitacji” on Spreaker. Monika obecnie pracuje jako Scrum Master w PKO Finat, spółce z grupy PKO BP. W tym odcinku możecie posłuchać o najważniejszym narzędziu Facylitacji, o otwartości na potrzeby grupy i o tym jak zadbać o to aby każdy poczuł się usłyszany i zaangażowany. Możecie się dowiedzieć…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 6 – Uważność w Facylitacji / Oczami HR Business Partnera

Listen to “ODC. 6 – Uważność w Facylitacji / Oczami HR Business Partnera” on Spreaker. Ten odcinek jest o uważności, zmianach w biznesie i odwadze w docieraniu do tego z czym grupa sobie nie radzi. O facylitacji jako procesie, rozmawialiśmy z Anną Wołynko, która  od 11 lat pracuje jako HR Business Partner w firmie Siemens….
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 5 – Facylitacja a zarządzanie emocjami

Listen to “ODC. 5 – Facylitacja a zarządzanie emocjami” on Spreaker. Co oznacza bycie „wystarczająco dobrym” w świecie metodyk zwinnych ? Czy interwencje mogą być nieudane? Co oznacza podejście +1/+10 ? O #facylitacji rozmawialiśmy dziś z Marcinem Aks Grochowiną. Scrum Masterem w firmie Freshmail, fanatykiem zwinności i współtwórcą @Agile Nuts. W facylitacji najważniejsza jest dla…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 4 – Facylitacja, a poczucie bezpieczeństwa w grupie

Listen to “ODC. 4 – Facylitacja a poczucie bezpieczeństwa w grupie” on Spreaker. Czasem zwykłe pytanie „z czym dzisiaj przychodzisz” może zmienić jakość spotkania, obniżając napięcia w grupie i budując poczucie bezpieczeństwa. Właśnie o poczuciu bezpieczeństwa i strukturze facylitacji rozmawialiśmy z Łukaszem Ciesielskim. Łukasz przez wiele lat pracował jako dyrektor zarządzający agencją interaktywną, a obecnie…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 3 – Facylitacja okiem HR Managera

Listen to “ODC. 3 – Facylitacja okiem HR Managera” on Spreaker. Czy w świecie HR jest miejsce na facylitacje ? Po rozmowie z Karoliną zastanawiamy się – czy świat HR może istnieć bez Facylitacji? Jest ogromnym ułatwieniem, dodaje pewności i przede wszystkim pokazuje jak pracować z emocjami (których w dobie wielogodzinnych spotkań nie brakuje). Karolina…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 2 – Facylitacja graficzna

Listen to “ODC. 2 – Facylitacja graficzna” on Spreaker. Jak ułatwić pracę z trudnymi tematami ? Czym dokładnie jest facylitacja graficzna i czym różni się od sketchnotingu? Jakie jest jej główne zastosowanie w pracy z grupą? Właśnie o tym rozmawiamy z Gabrielą Borowczyk. Gabrysia jest facylitatorem graficznym i trenerem. Jako doświadczona  sketchnoterka uczy, jak robić…
Czytaj więcej >

Rozmawiamy o facylitacji odc. 1 – Facylitacja w świecie produktywności

Listen to “Facylitacja w świecie produktywności” on Spreaker. Dominik Juszczyk jest pasjonatem produktywności, certyfikowanym coachem Gallupa i Facylitatorem, prowadzi bloga i grupę „Z pasją o mocnych stronach”. Pomaga zespołom zwiększyć produktywność w oparciu o mocne strony. Facylitacja to dla niego przede wszystkim uważność i większa elastyczność w pracy z grupą; świadomość siebie i swoich założeń….
Czytaj więcej >

Nowe narzędzia interwencji w organizacjach – PODSUMOWANIE KONFERENCJI

Wyobraź sobie najstarszą barkę na Wiśle, w sercu krakowskiego Kazimierza, na której 30 dyrektorów personalnych, HR managerów,  trenerów wewnętrznych i coachów z 19 firm i administracji publicznej wymienia się doświadczeniami i pomysłami. 19 czerwca na Barce Alrina, która jest naszym krakowskim biurem, miejscem spotkań i szkoleń, odbyła się interaktywna konferencja „Nowe narzędzia interwencji w organizacjach”…
Czytaj więcej >

Konferencja dla Liderów i Specjalistów z branży HR – ZAPROSZENIE

Już za tydzień kilkudziesięciu liderów i specjalistów z branży HR spotka się na Barce, by doświadczyć nowych narzędzi interwencji w organizacjach: Sztuki Facylitacji i Platformy Coachingowej ProReal. Zainteresowanie wydarzeniem jest tak duże, że nie mamy już wolnych miejsc. Bardzo się cieszymy i już nie możemy się doczekać wspólnych warsztatów, prezentacji, dyskusji i stworzenia uczestnikom okazji…
Czytaj więcej >

Myśl „z pudełka”

Zewsząd słyszymy, by myśleć niestandardowo, wyjść poza schematy – “out of the box”. Spróbujcie to powiedzieć pajacowi z pudełka. Problem z tą radą polega na tym, że pajac nie może wyjść z pudełka. Podobnie ani ty, ani ja, ani nikt inny. Żadne z nas tak naprawdę nie potrafi myśleć “spoza swojego pudełka”. Całe nasze myślenie…
Czytaj więcej >

Siedem grzechów śmiertelnych, które powstrzymują ludzi przed twórczym myśleniem. (część 1)

Grzech Pierwszy: Nie wierzymy, że jesteśmy twórczy Ludzie nie wierzą, że są twórczy. Nauczano nas, że jesteśmy produktem naszych genów, rodziców, rodzinnej przeszłości, historii osobistej, naszego IQ i edukacji. W rezultacie, zostaliśmy zaprogramowani na pewien sposób myślenia o twórczości, według którego tylko wybrani rodzą się twórczy, a reszta nie. Ponieważ wierzymy, że nie jesteśmy twórczy,…
Czytaj więcej >

Siedem grzechów śmiertelnych, które powstrzymują ludzi przed twórczym myśleniem. (część 2)

Grzech czwarty: Nie podejmujemy działania Wierzymy, że nie jesteśmy twórczy, wierzymy w mity na temat twórczości i bojąc się porażki, nie podejmujemy działania. Unikamy go. Jeśli nie działamy, nie możemy przecież nic stracić. Jeśli ktoś nas do działania zmusi, nic nie zrobimy, dopóki nie będziemy mieli planu doskonałego, w którym weźmiemy pod uwagę absolutnie wszystko,…
Czytaj więcej >

Pytania: potężne narzędzie efektywnej komunikacji.

Pytania to potężne narzędzia efektywnej komunikacji. To, którą technikę – bądź techniki – zadawania pytań wybierzesz, może mieć decydujący wpływ na oczekiwane przez ciebie rezultaty. Wybór powinien zależeć od sytuacji: czy chodzi ci o wymianę informacji? A może poszukujesz rozwiązania jakiegoś problemu? Przeprowadzasz wywiad? Udzielasz porad? Jednakże zanim pomówimy o pytaniach, musimy zrobić krok wstecz….
Czytaj więcej >

Kryzys? Unoś się na powierzchni

Wiele mądrych rzeczy napisano i powiedziano już o kryzysie. Dominująca w literaturze biznesowej narracja na ten temat opisuje kryzys jako szansę, punkt zwrotny, możliwość, która skłania nas do zrobienia czegoś w sposób inny od dotychczasowego, skręcenie na rozdrożu w „tę drugą stronę”. Tak, to wszystko prawda. I… Toniemy Czasem, gdy jesteś w kryzysie, nie potrafisz…
Czytaj więcej >

Brzozowe Canoe. O pracy inaczej.

Kilka dni temu wróciłam z Kanady. Część czasu spędziłam w rezerwacie Ligii Irokeskiej, część – na ziemi Stephena Jenkinsona. Wyedukowana biała dziewczyna (podwójny magister, dwie dodatkowe szkoły po studiach, stypendia i olimpiady) czesała i filcowała wełnę, przebierała ryż, czyściła lampy oliwne, cięła szuszone łodygi tytoniu, myła naczynia po 30 osobach, przygotowywała posiłki i robiła mnóstwo…
Czytaj więcej >

Kilka pytań, które pomogą Ci w znalezieniu Sweet Spot

Złoty Środek (ang.Sweet Spot) to koncepcja Johna Scherera, opisująca takie momenty w naszym życiu/pracy, które dają nam największe poczucie spełnienia, przyczyniając się jednocześnie do dobra innych i świata. Aby znaleźć się w Sweet Spot, należy zrównoważyć potrzeby swoje, innych ludzi, oraz połączyć je z jakimś wyższym celem, misją lub „sensem”. Aktywności osiągane w stanie Sweet…
Czytaj więcej >

Sweet Spot w moim życiu – odsłony wybrane

Egzystencjalnie Idę przez plac targowy pełen obfitości. Warzywa i owoce aż tryskają swą soczystą esencją. Wymiana dóbr i środków co krok. Poczucie satysfakcji po obu stronach i w całej atmosferze miejsca. W tym chaosie jest jakiś rodzaj porządku. Poczucie dobrobytu dosięga również mnie, jako świadka i sprawcę tego zajścia. Rodzicielsko Mój siedmioletni syn wygłasza cięte…
Czytaj więcej >

Organizacyjny wymiar Sweet Spot: podejście krytyczne

Desant aliantów Koncepcja Sweet Spot wylądowała w Polsce, przerzucona radośnie z jednego świata do drugiego przez Johna Scherera. Pamiętam ten dzień „lądowania”, kiedy usłyszałem o możliwości spełnienia się poprzez pracę (lub raczej chwile w pracy) na drodze jednoczesnej realizacji potrzeb własnych, potrzeb innych ludzi oraz potrzeb organizacji lub „wyższego celu”. Te kilka lat, które upłynęły…
Czytaj więcej >

Moje spojrzenie na autentyczność w biznesie

W maju 2008 roku jeszcze jako Członek Zarządu Santander Consumer Bank wzięłam udział w kursie LDI – Leadership Development Intensive, prowadzonym przez Johna Scherera & Pathways Polska. To były 3 dni, które odmieniły moje życie. Do udziału w LDI namówiła mnie Dorota Ostoja – Zawadzka, z którą od lat współpracowałam w projektach szkoleniowych jako klientka….
Czytaj więcej >

Sztuka mimikry – o kobiecości i męskości w biznesie

W artykule w tygodniku „Forum”, dotyczącym kobiet w biznesie, czytam: „Musisz sprawiać wrażenie, że jesteś ważna”. – Hmm – myślę sobie. – No tak – myślę dalej. – Chwileczkę – stwierdzam w końcu. Pani Marion Knaths, w trakcie szkoleń poświęconych kobietom biznesu, o których wspomina artykuł, uczy biznesmenki: “Zwracaj uwagę na mowę ciała. Kto rozpiera…
Czytaj więcej >

Słaby i Silny

Usłyszałam dziś słowa popowej piosenki, które wydały mi się bardzo znaczące: Boisz się być słabym? Boisz się być silnym? (are you afraid to be weak, are you afraid to be strong) [*Słuchając Enigmy po raz kolejny uświadomiłam sobie, że wokalista śpiewa w drugim wersie coś innego, ale nie wytrąciło mnie to już z rozmyślań :)]…
Czytaj więcej >

Przemień w perłę to, co ci doskwiera

Przed śmiercią mój ojciec podarował mi w spadku jedyną biżuterię, jaką miał. Byłam ostatnią latoroślą jego rodu; chciał, żebym nosiła piękny sznur pereł, który dał niegdyś w prezencie swojej matce. Niedawno zaczęłam doceniać ich głębsze znaczenie. Przez wieki, perły były oznaką bogactwa i sukcesu; są jednym z najstarszych klejnotów ludzkości. Symbolizują proces przekształcania tego, co…
Czytaj więcej >

Praca z dorosłymi, którymi się staną

Wróciłam niedawno z letniego obozu z psychoedukacją, zatytułowanego SZTUKA ROZWOJU-ROZWÓJ PRZEZ SZTUKĘ. Pracowałam na nim z grupami nastolatków, ułatwiając im uczenie się kontaktu ze sobą nawzajem, rozmawiania wprost, mówienia o swoich emocjach oraz szanowania siebie i innych. Drugim torem szły zajęcia twórcze – moich kolegów, koleżanek i moje własne. Każdy mógł stać się aktorem, scenografem,…
Czytaj więcej >

O paradoksie i możliwości

TRZY KROKI DO WOLNOŚCI Jeden z wątków, który często przewija się w mojej pracy z klientami, to poczucie bycia w pułapce i pragnienie wyzwolenia. Towarzyszy temu bezradność i niemożność dostrzeżenia szansy na zmianę na lepsze. Ludzie czują się zniewoleni przez swoją pracę, związki, oczekiwania rodziny, nałogi i stare sposoby życia, które wyglądają na sytuacje bez…
Czytaj więcej >

Od wyglądania dobrze do bycia prawdziwym

Większość pierwszego dnia kursu przywódczego Hanka spędziliśmy na przyglądaniu się temu, co chce osiągnąć. “Muszę rozwinąć umiejętność wyciągania tego, co najlepsze z tych, którzy mają niewystarczający wkład w pracę zespołu.” – powiedział. Wyglądało na to, że w pracy Hank dobrze radził sobie z gwiazdami, ale miał kłopoty z zarządzaniem pracownikami funkcjonującymi poniżej średniej. Drugiego dnia,…
Czytaj więcej >

Janet – ofiara z czarnym pasem

Janet spędziła ostatnie trzy lata za granicą, jako lojalna małżonka, wspierająca swego męża w jego pracy na stanowisku menedżera jednego z amerykańskich przedsiębiorstw. Problem polegał na tym, że tak naprawdę nie miała ochoty być w miejscu, w którym się znajdowała. – Czuję się przez cały czas stłamszona, ściśnięta – powiedziała, gdy rozmawialiśmy o tym, co…
Czytaj więcej >

Kalejdoskop Mocy: stań się swoim własnym coachem

Dlaczego warto pracować z coachem? Coaching pozwala na świadome wprowadzanie w życiu zmian zgodnych ze swoimi prawdziwymi potrzebami. Dzięki temu osiąganie celów, realizacja wizji czy wcielanie marzeń staje się łatwiejsze, a nawet…zaczyna sprawiać cholernie dużo radości i przynosić autentyczną satysfakcję! Nowoczesne metody rozwoju osobistego polegają właśnie na tym, że każdy sam decyduje o rodzaju i kierunku…
Czytaj więcej >

Menedżer jako rodzic

„Dzieci są ucieleśnieniem tego, co najlepsze w życiu. Żyją w teraźniejszości. Są cudownym kwiatem, czystym potencjałem rodzących się możliwości, wcieleniem nowej energii życiowej, nadzieją. Są tym, czym są i dzielą się z nami swoją żywotnością, wydobywając ją także z nas – jeżeli potrafimy uważnie słuchać ich wezwań’. Myla i Jon Kabat-Zinn Jesteś menedżerem. Przywykłeś do…
Czytaj więcej >

Strefa Ryzyka

„Chcę pozostać sobą”, „To nie byłbym ja”, „Chcę się zmienić ale być sobą”- mawiają moi coachowani. Powoduje to prawdziwy coachingowy paradoks i staje się kwestią niemalże filozoficzną: kto to jest „ja”(czy to ta sama osoba, co na przykład 15 lat temu?) kiedy przestaję być „mną”(i po czym to poznaję?) jak się zmienić i pozostać takim…
Czytaj więcej >

Bohaterowie dnia powszedniego

Jestem przekonana, że każdy z nas jest zobligowany – nie jestem pewna, jak to nazwać; moralnie? Duchowo? Ludzko? – do dbania o to, co w nas najbardziej żywe, o ten płomień, który każdego dnia wyciąga nas z łóżka i przekonuje, że warto. Można go rozpoznać w małych momentach – gdy poruszy cię muzyka, gdy zanurzasz…
Czytaj więcej >

O Wyborach

Zdarzają się sytuacje, w których żaden wybór nie wydaje się dobry. Zarówno po jednej jak i po drugiej stronie wisi nad nami strata – czasem bardzo bolesna. Co wtedy jest potrzebne? Możemy oczywiście dreptać w miejscu i czekać, aż zmienią się okoliczności – bo może się zmienią. Dreptanie w miejscu kosztuje dużo energii i wzmaga…
Czytaj więcej >

Coś się kończy, coś się zaczyna

To był dla mnie rok niezwykłych wyzwań. Co ciekawe, w większości nie były to wyzwania zawodowe. Jeśli nie zawodowe, to jakie, możecie zapytać? Słowo „wyzwania” kojarzy się przecież prawie wyłącznie z pracą. Jednak poza pracą rozciąga się bogata dziedzina życia, które również potrafi serwować trudne piłki. Dla mnie rok 2016 był rokiem, który zmusił mnie…
Czytaj więcej >

Noworoczne postanowienia

Noworoczne postanowienia Wiele już napisano o noworocznych postanowieniach; o tym, że działają, o tym, że nie działają, o tym, że działają pod warunkiem, i tak dalej. 7 lat temu wyszłam za mąż. Razem z mężem stworzyliśmy sobie przysięgi małżeńskie. Brzmiały następująco: On do Niej: Kocham cię Wybieram cię Decyduję się być właśnie z tobą Chcę,…
Czytaj więcej >

Konfrontacja – brama do autentyczności

Konfrontacja – brama do autentyczności Na wielu sesjach coachingowych, które prowadzę, pojawia się podobny temat – „że coś kogoś denerwuje”. Denerwuje mnie, że ktoś zaprasza mnie na bezcelowe spotkania, denerwuje mnie, że ktoś mówi jedno, a robi drugie, denerwuje mnie ktoś, kto marnuje mój czas, denerwuje mnie ktoś, kto nie bierze na siebie odpowiedzialności za…
Czytaj więcej >

12 menedżerskich strategii rozwiązywania konfliktów WYGRANA-WYGRANA (część 1)

Przypomnij sobie chwilę, w której byłeś z kimś w poważnym konflikcie – w pracy albo w domu. Biorąc pod uwagę to, jak ta sytuacja się zakończyła: czy ty i druga strona byliście zadowoleni z rezultatów? Czy wasza relacja po konflikcie była jak dawniej, polepszyła się czy też pogorszyła? Jeśli myślisz o tym dawnym konflikcie, czy…
Czytaj więcej >

12 menedżerskich strategii rozwiązywania konfliktów WYGRANA-WYGRANA (część 2)

Czy doświadczyłeś kiedyś sytuacji, w której wydawało ci się, że dajesz jasną jak słońce informację zwrotną, a po czasie odkryłeś, że odbiorca nie miał pojęcia o co ci chodziło? Być może zdarzyło ci się to w domu czy w pracy. Mnie z pewnością. Większość konfliktów jest wynikiem niespełnionych oczekiwań, a te z kolei powstają jako…
Czytaj więcej >

Trudne tematy

Trudne tematy Są tematy trudne i trudniejsze. Tematy – issues, challenges, nigdy problems; kto w biznesowym świecie chce się przyznać, że ma problem? Przecież to oznaka słabości, a słabość nigdy i nigdzie nie jest w cenie. Jednym z trudnym tematów są emocje w pracy. Dopuszczenie do świadomości, że emocje są częścią pracy – to krok…
Czytaj więcej >

Inteligencja emocjonalna w praktyce

“Każdy może się rozgniewać – to bardzo łatwe. Ale rzadką umiejętnością jest złoszczenie się na właściwą osobę, we właściwym stopniu i właściwym momencie, we właściwym celu i we właściwy sposób – to bardzo trudne.” Arystoteles Badania nad inteligencją emocjonalną trwają od 18 lat. Zapoczątkował ją artykuł Johna D. Mayera i Petera Saloveya, którzy precyzyjnie opisali…
Czytaj więcej >

Sztuka odpuszczania

Przygotowując się do wystąpienia na temat stresu i wypalenia zawodowego w zawodzie opiekunek osób starszych zdałam sobie sprawę, że wiele z tych zagadnień odnosi się w równej mierze do menedżerów. Menedżerowie nie należą do zawodów pomocowych, a moim zdaniem – powinni tak zostać zaklasyfikowani. Esencją ich działania jest bycie w służbie – pracownikom, klientom. Aby…
Czytaj więcej >

Przywództwo Kobiet

Kilka tygodni temu wyszukałam w szwajcarskiej ksiegarni pasjonującą książkę Karin Jironet pod tytułem “Female Leadership” – “Przywództwo Kobiet”. Daleka od rysowania wizerunku kobiety na obcasach, żonglującej zadaniami domowo-pracowymi, wyprzedzającej mężczyzn dzięki swojej wielodzielności. Daleka również od portretowania liderki matkującej, swoją opiekuńczością i emocjonalnoscią zapewniającej podwładnym milutki parasol; daleka od opisywania męskiej kobiety, która uwierzyła, że…
Czytaj więcej >

Tęsknota za wiosną w każdej pracy

Jeszcze nie wyszliśmy na dobre z zimy. Jeszcze tu i ówdzie energia skuta jest lodem i przykryta czapą śniegu. A jednak już czuć, że za chwilę pojawią się pierwsze jaskółki wiosny. W powietrzu unosi się pragnienie świeżości, tęsknota za czymś, co da większą wolność, więcej rozmachu, za czymś co pozwoli wyjść z ukrycia. To co…
Czytaj więcej >

Przez Teatr do rozwoju indywidualnego przywódcy. Opis przypadku

Akt I: Wprowadzenie Czytelnik systematycznie przeglądający naszego newslettera z pewnością odnosi wrażenie, że staramy się pisać o tzw. „nowościach”. W końcu to co inspirujące lub poszerzające wiedzę jest na ogół czymś nowym i odkrywczym. Wpisujemy się więc w „ogólnoświatowy” trend tworzenia nowych produktów, bo i w naszej – szkoleniowej branży to co najnowsze i najświeższe…
Czytaj więcej >

Blaski i cienie konsyliacyjnego stylu zarządzania

PRZYPADEK LIDERA KONCYLIACYJNEGO Inspiracją do powstania tego tekstu są moje niedawne doświadczenia z pracy dla nowego klienta Pathways. Historia ma swój początek w rozmowie przygotowującej nas do szkolenia. Wtedy właśnie klient – lider organizacji – opowiedział mi z dumą o swoim koncyliacyjnym stylu zarządzania, powołując się na najnowsze badania oraz skuteczność tego stylu w jego…
Czytaj więcej >

Przemilczane tabu przywództwa

„Przywództwo jest brudne – i nie dla każdego. To sport kontaktowy, w którym można kogoś uszkodzić.” Na nieszczęście, całe zagadnienie rozumiane jest dość pobieżnie. Częścią problemu jest ekspansja terminu “przywództwo”, odnoszącego się obecnie do każdego względnie wykształconego człowieka, mającego stanowisko o jakimś autorytecie i odrobinę charyzmy. Mówimy o liderach służących innym, którzy wpływają na ludzi…
Czytaj więcej >

Wiking o gołębim sercu – lekcje przywództwa od Ernesta Shackletona. (część 1)

fragment „Conquest Management and Leadership – a guide to the top” WSTĘP – OD TŁUMACZKI Artykuł Davida Parmentera przeczytałam w miesięczniku “Leadership Excellence” i od razu wiedziałam, że muszę go “zdobyć”. Za drugim podejściem, David zgodził się na jego zaprezentowanie czytelnikom Pathbooka (thank you, David!). Sama nie wiem, co okazało się dla mnie ważniejsze – sam…
Czytaj więcej >

Wiking o gołębim sercu – lekcje przywództwa od Ernesta Shackletona. (część 2)

W poprzedniej części artykułu: styl zarządzania odkrywcy i podróżnika Sir Ernesta Schackletona (nazywanego przez załogę “Szefem”), jako inspiracja dla współczesnych liderów. 6. Widzieć i antycypować przyszłość. 6.1. Przywódca musi antycypować przyszłość. Szef potrafił patrzeć do przodu i planować zgodnie z wizją przyszłości. Strategiczne planowanie to niezbędna aktywność lidera. Poziom szczegółowości w planach Szefa zawierał: –…
Czytaj więcej >

Wiosennie o przywództwie – Jak narodziłam się podczas narodzin

Trochę czasu zajmuje mi, aby wiedza, którą mam, zapadła głębiej. Aby odkryła swoje drugie dno, a może nawet kilka den. Czasami wiem i staram się działać zgodnie z tym, co uznaję za słuszne. Czasami wiem i tchórzę. Czasami wiem i robię odwrotnie. Wiedza jest pożytkowana przeze mnie na wiele przewrotnych sposobów. Nie jest to zła…
Czytaj więcej >

Procesy wpływu interpersonalnego (część 1)

Kiedy stajemy przed zmianą, nieodmiennie pojawia się pytanie: kto tę zmianę napędza? Czy to ja nią steruję? A może ktoś inny ma jakiś mądry plan, który ma mnie zmienić w sposób, jaki tej osobie przyszedł do głowy? Oto bazowe pytania leżące u podstaw wszystkich zagadnień wpływu społecznego oraz edukacji: jaką rolę uczący się odgrywa w…
Czytaj więcej >

Jak podnieść 500-kilogramowy telefon. (część 1)

Oto on, leżący złowieszczo na twoim biurku: 500-kilogramowy telefon! Nie zapominajmy dodać, że ma on magiczne właściwości. Kiedy dzwoni, podnosisz słuchawkę, której cieżar nagle maleje do – dosłownie – kilku gramów. Lecz kiedy to ty masz go podnieść, by zadzwonić do potencjalnego klienta, w zaczarowany sposób słuchawka przemienia się w półtonowy ciężar. Nie potrafisz go…
Czytaj więcej >

Jak podnieść 500-kilogramowy telefon. (część 2)

– Chcę ci opowiedzieć o 8 rzeczach, które mogą odciążyć twój telefon. Każda z nich jest niezmiernie ważna. Gdy je zrozumiesz, twój telefon stanie się leciutki, i będziesz w stanie wykonać wszystkie te rozmowy – kontynuacje kontaktu. Gotowy? Zgadzasz się, a ja przedstawiam ci moje 8 Strategii Odciążania Telefonu. 1.Nie chodzi o twój telefon, tylko…
Czytaj więcej >

Powiąż swoje następne zadanie z Twoją wizją życia

Czy wiesz dlaczego chcesz wykonać swoje następne zadanie? Jak to zadanie przybliża Cię do osiągnięcia Twojego celu kwartalnego, rocznego, pięcioletniego? Dlaczego warto to wiedzieć?Odpowiadamy na maile, robimy zakupy, płacimy rachunki, czytamy książki, robimy projekty, spotykamy się. Wszystko to są zadania. Zapisujemy ja na liście zadań, mamy skomplikowane systemy zarządzania nimi, a czasami po prostu wszystko…
Czytaj więcej >

Zacznij od talentu i zbuduj mocną stronę

Nie umiem śpiewać, nie umiem tańczyć, żaden ze mnie aktor. Kompletne beztalencie. Zdarzało mi się tak myśleć o sobie. I wiem, z rozmów z ludźmi z którymi pracuję, że nie jestem jedyny w takim postrzeganiu siebie. Jesteśmy świetni w niedostrzeganiu tego, co jest w nas dobre i skupianiu się na tym, co trzeba poprawić. Nasze…
Czytaj więcej >

Rozmowa rekrutacyjna – jak to zrobić?

Rozmowa rekrutacyjna – jak to zrobić? Zastanawiasz się, czy nie zmienić pracy? Dawno nie brałeś udziału w rozmowach rekrutacyjnych, i zapomniałeś jak to jest? A może po prostu chcesz – dla utrzymania dobrej formy – wziąć udział w kilku rekrutacjach, „dla sportu”? Ja ostatnio właśnie tak robię. Kiedy patrzę wstecz na pierwszą rozmowę rekrutacyjną, w…
Czytaj więcej >

Metaplan jako technika prowadzenia spotkań

Spotkania w organizacjach odbywają się w różnych celach – tutaj skupimy się na takich spotkaniach, które odbywają się w celu rozwiązania jakiegoś problemu, z jakim boryka się zespół lub organizacja. Czym jest problem? Najprostsza definicja to różnica między stanem faktycznym a stanem pożądanym. Na przykład: sprzedaż w tym sezonie jest niższa niż w poprzednim, zwiększyła…
Czytaj więcej >

Sztuka odpuszczania

Przygotowując się do wystąpienia na temat stresu i wypalenia zawodowego w zawodzie opiekunek osób starszych zdałam sobie sprawę, że wiele z tych zagadnień odnosi się w równej mierze do menedżerów. Menedżerowie nie należą do zawodów pomocowych, a moim zdaniem – powinni tak zostać zaklasyfikowani. Esencją ich działania jest bycie w służbie – pracownikom, klientom. Aby…
Czytaj więcej >

Zagubiona? Odnajdź się.

Zagubiona? Odnajdź się. Miałam niedawno ciężką sesję z klientem. To, o czym opowiadał, rezonowało we mnie silnie; a kiedy rezonuje, czas na superwizję (o czym wiedzą zwłaszcza uczestnicy naszej Szkoły Facylitacji Pathways). Była bardzo owocna. Dotarło do mnie po raz kolejny, jak utrzymywać zdrowy dystans i jak dzielić się odpowiedzialnością za efekty z klientem. Przypomniałam…
Czytaj więcej >

Szkoła Facylitacji Pathways – wywiad w okamgnieniu Z Dorotą Ostoja Zawadzką

Szkoła Facylitacji Pathways – wywiad w okamgnieniu Z Dorotą Ostoja Zawadzką, założycielką Szkoły i facylitatorką, rozmawia Dorota Kożusznik-Solarska Na jakim etapie rozwoju Szkoły Facylitacji jesteśmy aktualnie? DOZ: Kiedy tworzyliśmy Szkołę Facylitacji, myśleliśmy o niej jako o połączeniu wiedzy, doświadczenia i refleksji, tak aby po ukończeniu szkoły uczestnicy zostali wyposażeni w jak najwięcej umiejętności do prowadzenia…
Czytaj więcej >

FACYLITACJA – KIEDY, JAK I PO CO

FACYLITACJA – KIEDY, JAK I PO CO I Jeden z naszych ostatnich projektów dużo nas nauczył na temat tego, kiedy na facylitację jest miejsce, a kiedy (jeszcze) nie. Zawsze uważaliśmy indywidualne wywiady za najbardziej rzetelną metodę zbierania danych o grupie. Co jeśli jednak w zespole panuje powierzchowny „pozytywny duch”, a prawda tkwi jeszcze głębiej? Czy…
Czytaj więcej >

Siedem Źródeł Władzy – jak HR może zwiększać swój wpływ?

SKĄD POCHODZI WŁADZA? Władza i wpływ nie są czymś nieodłącznie przynależnym temu, kto ich pragnie. Nie jest tak, że ludzie po prostu mają władzę. To inni im ją dają – albo też nie. Pytanie brzmi: w oparciu o co ludzie oddają innym władzę nad sobą? Badacze zachowań społecznych wyłonili siedem podstawowych źródeł władzy, wpływu, z…
Czytaj więcej >

Zasłużyć na miejsce przy stole

Z mojego doświadczenia wynika, że wiele działów HR nie jest tak szanowanych, ani też włączanych w trudne procesy decyzyjne, jak inne jednostki organizacyjne. HR jest często postrzegany jako zajmujący się “miękkimi sprawami” i niepotrafiący – lub niezainteresowany – zaangażowaniem się w “twardy” biznes, któremu organizacja stawia czoła. W rezultacie, kluczowy czynnik – czynnik ludzki –…
Czytaj więcej >

Zmiana struktury organizacji – zmiana serca organizacji (część 1)

Jak przyspieszyć powrót firmy do zdrowia po fuzjach i innych traumach. “Wasza misja to ochrona ludzkiego ducha podczas tej fuzji”, powiedział prezes. Nie mogliśmy wyjść z zaskoczenia. “Czy on właśnie powiedział to, co usłyszeliśmy?!” – zastanawialiśmy się. Rozejrzeliśmy się po pokoju – wszyscy pozostali członkowie zarządu kiwali głowami z aprobatą. Co za niesamowita prośba od…
Czytaj więcej >

Zmiana struktury organizacji – Zmiana serca organizacji. (część 2)

Jakie dwie nadrzędne zasady przyświecały nam w pracy, cztery procesy, na których się oparliśmy, i pięć pułapek, które lepiej wziąć pod uwagę? ZASADY Oto dwie najczęściej stosowane przez nas zasady w podejściu opartym na zmianie serca organizacji. Zarządzanie Sprzecznościami Praca nad zmianą struktury oraz praca nad zmianą serc tych, których ona dotyczy, najczęściej widziane jest…
Czytaj więcej >

Klucze do sukcesu mentoringu

Od pewnego czasu śledzę powstające w różnych organizacjach programy mentoringowe. Sama również prowadzę szkolenia przygotowujące mentorów oraz pomagam wprowadzać procesy zarządzania mentoringiem w organizacjach. Z pozoru wydaje się, że mentoring nie jest „wielką filozofią”; wystarczy poprosić osoby dojrzałe stażem, na wysokich stanowiskach, żeby spotkały się z „młodymi ” i podzieliły się własnym doświadczeniem i swoją…
Czytaj więcej >

Odkrywanie pasji Twojego życia

„Za 20 lat, będziesz bardziej rozczarowany tym, czego nie zrobiłeś, niż tym, co zrobiłeś. Więc odcumuj. Wypłyń z bezpiecznej zatoki. Łap wiatr w żagle. Eksploruj. Snuj marzenia. Odkrywaj.” Mark Twain Poprzez odkrywanie, rozwijanie i ukierunkowanie własnych talentów, doświadczasz pozytywnej – a nawet radosnej – różnicy, zarówno w swoim wewnętrznym świecie, jak i na zewnątrz siebie….
Czytaj więcej >

Brakujące ogniwo

Pracując intensywnie w roli coacha, wzmocniona i zmotywowana przez pozytywny feedback, zdałam sobie sprawę, że czasy, w których przyszło nam żyć i pracować, ułatwiają nam – coachom – zadanie. Dlaczego? I jakie z tego płyną wnioski dla coachowanego? 1. Ludzie częściej wchodzą w relacje z rzeczami niż w relacje z innymi ludźmi. W świecie przedmiotów,…
Czytaj więcej >

Studium przypadku: coaching między kulturami

Studium przypadku: coaching między kulturami Na ile twoje kulturowe przekonania o tym, co „działa”, a co „nie działa” w relacjach międzyludzkich zabarwione są swoistego koloru kulturowymi szkłami? Na ile kontakt coachingowy jest uniwersalną relacją, a na ile wytworem i trendem rodem z zachodniej kultury? W jakim stopniu możliwe jest „połączenie mimo różnic”, a może –…
Czytaj więcej >

6 strategii pielęgnowania pracowników z iskrą w oku. (część 1)

Który z tych zaczerpniętych z życia cytatów pracowniczych najtrafniej opisuje twoją kulturę organizacji?„Dobra zabawa skończyła się tu szesnaście lat temu”, stwierdził 42-letni menedżer, z którym przeprowadzałem wywiad w organizacji nowego klienta. Jego zamglone oczy i upadły duch mówiły same za siebie.„Tu jest jak w lochu, i nie mogę się już doczekać aż się stąd wydostanę”,…
Czytaj więcej >

6 strategii pielęgnowania pracowników z iskrą w oku. część 2

Tworzenie kultury “Z błyskiem w oku” – 6 Strategii Sukcesu Zastanów się nad postawą pracowników, których talent jest niewykorzystany bądź tych, którzy są wyłączeni z pracy. Jak sądzisz, jak się czują ze sobą samymi, co czują na temat pracy, którą wykonują, jakie uczucia im towarzyszą, gdy myślą o swoim pracodawcy? Wyłączeni, niewykorzystani pracownicy przynoszą efekty,…
Czytaj więcej >

Współcześni z Wieży Babel – czyli o tym jak rozwój kompetencji międzykulturowej przekłada się na efektywność w biznesie. (część 1)

Współpraca w zespole międzynarodowym, zarządzanie zespołem wirtualnym, kilkuletni kontrakt zagranicą, to już praktycznie naturalne elementy życia zawodowego na całym świecie. W kontakcie z obcą kulturą możemy doświadczać różnic w podstawowych dla nas kwestiach, takich jak styl komunikacji, zwyczaje dotyczące nawiązywania relacji, podejście do zadań czy też sposób pojmowania i znaczenia czasu. Biznes nie od dziś…
Czytaj więcej >

Współcześni z Wieży Babel – czyli o tym jak rozwój kompetencji międzykulturowej przekłada się na efektywność w biznesie. (część 2)

Życie w ‘globalnej wiosce’ daje możliwość szybkiej komunikacji z całym światem. Czerpiemy z tego liczne korzyści – przyspieszony rozwój, wymiana wiedzy, zintensyfikowane kontakty międzynarodowe. Dostęp do tych dobrodziejstw wymaga jednak rozwiniętej umiejętności zwanej kompetencją międzykulturową (wyjaśnienie czym jest wspomniana kompetencja, można znaleźć w poprzednim artykule). Te same wyzwania stoją przed biznesem, który chce się rozwijać…
Czytaj więcej >

O wymiarach kultury, czyli o tym skąd się biorą potencjalne nieporozumienia w komunikacji międzykulturowej.

„Spotyka się Niemiec, Rosjanin i Polak…..” – znamy wszyscy podobne dowcipy zaczynające się w ten sposób. Istnieje mnóstwo żartobliwych historyjek dotyczących różnic międzykulturowych. W obcych narodowościach natrafiamy na zachowania, które nas czasami zastanawiają, śmieszą, albo irytują. Każdy kraj ma inny język, historię, sposób gestykulacji, inne uwarunkowania polityczne i tożsamość. To wszystko kształtuje charakterystyczny dla danej…
Czytaj więcej >

Chcesz, żeby twój zespół był szczęśliwy? Oto cztery składniki szczęścia

Ostatnimi czasy dużo mówi się o szczęściu i ogólnym dobrostanie. Poniżej opisujemy cztery składniki szczęścia i zadajemy sobie pytanie: czy zapracowane zespoły mogą kiedykolwiek dostąpić szczęścia? Od czasu objęcia stanowiska lidera Partii Konserwatywnej i premiera Wielkiej Brytanii, David Cameron optował za mierzeniem nie tylko PKB, ale i GWB (General Well Being – wskaźnik Ogólnego Dobrostanu Obywateli)….
Czytaj więcej >

Budowanie zespołu

Wszyscy wiemy, jak bardzo nęcącą alternatywą jest zbudowanie sobie zespołu z ludzi podobnie myślących do nas samych. Muszę cię jednak przestrzec – to strzał w kolano. Korzystanie z dobrodziejstw różnorodności, jeśli umie się z nią odpowiednio obchodzić, to niezwykła, przynosząca efekty sztuka. Przychodzi mi na myśl serial rodzeństwa Wachowskich „Sense8”, w którym 8 członków zespołu…
Czytaj więcej >

Zarządzanie sprzecznościami, czyli wykresy i bajki

Oczyma wyobraźni widzę już cynicznych (czytaj: zaangażowanych i jednocześnie nieufnych wobec pracodawcy, wyczulonych na niespójność wartości) uczestników moich szkoleń, którzy zapewne stwierdzą, że w wykresach i bajkach nie ma żadnej sprzeczności… 🙂 I serdecznie ich pozdrawiam! Kilka tygodni temu postanowiłam zaryzykować i stworzyć nowy program dla kobiet na stanowiskach asystenckich/wsparciowych, taki, który zainspiruje je do…
Czytaj więcej >

Oda do radości (w pracy)

W zeszłym miesiącu zrealizowaliśmy jeden z projektów, który nie tylko zainspirował uczestników, ale i całą ekipę Pathways biorącą w nim udział: wydarzenie artystyczne. Celem szkoleń w takiej formule jest (najczęściej) zbudowanie z uczestników zespołu, dla którego “niemożliwe staje się możliwe”; wspólne wyjście poza schematy, sięgnięcie po ukryty potencjał i wydobycie go zwykle w bardzo spektakularny…
Czytaj więcej >

O poezji w biznesie

Długo wahałem się z decyzją o napisaniu tego tekstu, bo z poznawaniem poezji przez czytanie tekstów krytycznych jest jak z praktyką zen. Buddyści zen opierają się na doświadczeniu Buddy w sobie, a wszystkie nauki o nim, bądź też wyjaśnienia jego słów i gestów traktują jako coś o drugorzędnym znaczeniu. Ja podobnie myślę o poezji, czy…
Czytaj więcej >

Odrobina poezji na listopadowe dni

Czułość Zbigniew Herbert Cóż ja z tobą czułości w końcu począć mam czułości do kamieni do ptaków i ludzi powinnaś spać we wnętrzu dłoni na dnie oka tam twoje miejsce niech cię nikt nie budzi Psujesz wszystko zamieniasz na opak streszczasz tragedię na romans kuchenny idei lot wysokopienny zmieniasz w stękania eksklamacje szlochy Opisać to…
Czytaj więcej >

THINK BIG! – jak pracować z kilkudziesięcio-, kilkusetosobowymi grupami – druga część naszego przewodnika.

Wybrane metody pracy z dużymi grupami (kilkanaście-kilkaset osób) Nie każdy wie, że w Pathways pracujemy również z grupami liczącymi do kilkuset osób naraz. Nasze doświadczenie i najlepsze praktyki ekspertów postanowiliśmy podsumować w tym praktycznym, krótkim przewodniku po pracy z dużymi grupami. Mamy nadzieję, że po lekturze poczują się Państwo odważniejsi w organizacji dużego eventu! Część…
Czytaj więcej >

Budując na tym, co najlepsze – Appreciative Inquiry

Jakiś czas temu zwróciła się do mnie z nietypowym zapytaniem szefowa HR dużej firmy z branży motoryzacyjnej. Firma X jest światowym liderem w produkcji urządzeń do transportu wewnętrznego, a jej oddział w Polsce zajmuje się dystrybucją produktów i usług oraz obsługą klienta. W centrali firmy zatrudnionych jest 300 osób, zarządzanych przez 6 dyrektorów podlegających Dyrektorowi…
Czytaj więcej >

Zaloguj się do wirtualnego świata!

Dlaczego nie unikniemy technologii w procesach uczenia się oraz zmian postaw i zachowań. Naturą biznesu jest dążenie do efektywności, wykorzystywanie szans i minimalizowanie zagrożeń. Dlatego chyba nigdzie indziej nowe technologie oraz rezultaty badań naukowych nie adaptują się tak szybko w służbie hasła „więcej za mniej”. Przypomnij sobie dostępną technologię 25 lat temu… jakie Internet roztaczał…
Czytaj więcej >

FACYLITACJA – KIEDY, JAK I PO CO

FACYLITACJA – KIEDY, JAK I PO CO I Jeden z naszych ostatnich projektów dużo nas nauczył na temat tego, kiedy na facylitację jest miejsce, a kiedy (jeszcze) nie. Zawsze uważaliśmy indywidualne wywiady za najbardziej rzetelną metodę zbierania danych o grupie. Co jeśli jednak w zespole panuje powierzchowny „pozytywny duch”, a prawda tkwi jeszcze głębiej? Czy…
Czytaj więcej >

Delegowanie drogą do sukcesu (część 1)

PUŁAPKI DELEGOWANIA Aby upewnić się, że twoje praktyki w delegowaniu zmierzają ku sukcesowi, rozważ poniższe „Pułapki i Wskazówki”. Efektywne delegowanie to potężne narzędzie coachingowe, rozwijające pracowników przy jednoczesnym spełnianiu potrzeb organizacji. Rozważna, świadoma i zręczna delegacja nadaje uprawnienia pojedynczym osobom i zespołom do wykonania jakościowego skoku w dostarczaniu widocznych rezultatów. Efektywny lider rozumie wpływ i…
Czytaj więcej >

Delegowanie drogą do sukcesu (część 2)

WSKAZÓWKI DO SPRAWNEGO DELEGOWANIA CO DZIAŁA? 1.Znajdź atrakcyjny cel. Połącz wartość zadania z służbą wyższemu celowi. Przykładem może być każda praca w Disneylandzie, której celem jest wnoszenie uśmiechu i radości w życie każdego gościa. Każdy pracownik musi zrozumieć, jak jego/jej rola wspiera taką misję. 2.Odkryj, kto jest stworzony do danego zadania: •Czy w tej sytuacji…
Czytaj więcej >

DelegowaNIE

Temat delegowania zawsze wydawał mi się trochę przyziemny, ale im więcej prowadziłam szkoleń, tym bardziej odkrywałam, jak powszechną – nawet wśród bardzo doświadczonych menedżerów – jest bolączką. Trudno było mi znaleźć jakiś jeden klucz, wspólny mianownik dla wielu osób borykających się z trudnością w delegowaniu; przełom przyszedł, gdy zaczęliśmy wspólnie, klienci i ja, przyglądać się…
Czytaj więcej >

Case study: Pathways szkoli nowo zatrudnionych

Klient, dla którego zaczęliśmy prowadzić te nietypowe, bo aż pięciodniowe szkolenia, to Global Delivery Center pewnej dynamicznie rozwijającej się organizacji usług IT. To klient świadomy tego, że w branży IT, jeśli pracownicy mają do czynienia z klientami, sukces tylko połowicznie zależny jest od ich specjalistycznych kompetencji – pozostałe 50% to umiejętności zwane „miękkimi”, a ściślej…
Czytaj więcej >

Case study: Pathways szkoli nowo zatrudnionych – część druga naszej międzynarodowej, rozwojowej przygody.

CASE STUDY: PATHWAYS SZKOLI NOWO ZATRUDNIONYCH Ciąg dalszy naszej szkoleniowej przygody z październikowego newslettera. Z nową komórką odpowiedzialną za szkolenia dla pracowników z Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu zaczęliśmy rozmowy, że Kraków to globalne centrum – może mogłoby się stać globalnym centrum treningowym dla nowo przyjętych? Wiedzieliśmy po pierwszym treningu, co trzeba poprawić. Podzieliliśmy grupy…
Czytaj więcej >

100 pierwszych dni menedżera: kierując cały wysiłek na sukces.

100 pierwszych dni menedżera: kierując cały wysiłek na sukces. Działania nowo mianowanego top menedżera – czy to intencjonalnie czy domyślnie – uruchamiają cały zestaw oczekiwań, które mogą prowadzić nowego lidera przez czas jego zatrudnienia. Ta ograniczona czasowo chwila potencjału może mieć głęboki wpływ na spozycjonowanie kluczowych graczy, by wspierali jeszcze jaśniejszą przyszłość dla organizacji; ten…
Czytaj więcej >

100 pierwszych dni menedżera: kierując cały wysiłek na sukces_2

Działania nowo mianowanego top menedżera – czy to intencjonalnie czy domyślnie – uruchamiają cały zestaw oczekiwań, które mogą prowadzić nowego lidera przez czas jego zatrudnienia. Ta ograniczona czasowo chwila potencjału może mieć głęboki wpływ na spozycjonowanie kluczowych graczy, by wspierali jeszcze jaśniejszą przyszłość dla organizacji; ten sam czas może wpędzić ludzi w opór i odrzucenie….
Czytaj więcej >

Efektywne spotkanie – co to jest? Jak je przygotować i przeprowadzić?

Zapewne każdy z nas niejednokrotnie uczestniczył w spotkaniu, którego cel i efekty były, mówiąc delikatnie, nieoczywiste. Wiemy zatem, jak demotywujący i irytujący wpływ na uczestników mogą mieć takie zebrania. Poniżej przedstawiam kilka zasad, które pomogą nam w realizacji efektywnego, sensownego spotkania. Dzielą się na trzy etapy: przed, w trakcie i po spotkaniu. Co jest najważniejsze…
Czytaj więcej >

Techniki wspomagające podejmowanie decyzji

W poprzednim tekście zapoznawaliśmy się ze sposobami na zwiększenie szansy na efektywność prowadzonego przez nas spotkania. Jednym z ostatnich, a jednocześnie najważniejszych etapów takiego spotkania jest często podjęcie decyzji co do dalszych kroków. Niekiedy jest to tylko formalność, a decyzja jest niemal oczywista. Jednak często decyzja należy do zbioru tzw. „nieprogramowanych”, czyli takich, gdzie nie…
Czytaj więcej >

Depresja w pracy

Mój klient ma depresję. Być może macie kogoś takiego w swoim zespole albo miejscu pracy. To ludzie, którzy nie podejmują żadnych wyzwań, nie ucieszą się na wieść o konieczności publicznej prezentacji, nie podniosą rak, by uczestniczyć w nowym projekcie. Możesz pomyśleć, ze są leniwi, niezmotywowani i brak im inicjatywy. Jednakże oto, co się dzieje wewnątrz…
Czytaj więcej >

PORADNIK DLA MENEDŻERÓW

PORADNIK DLA MENEDŻERÓW Zostałeś/aś awansowany/a na menedżera? A może masz już swoje doświadczenie w tym obszarze, ale szukasz nowych narzędzi i inspiracji? Mamy coś dla ciebie: najnowsza książka naszej facylitatorki, Doroty Kożusznik-Solarskiej, odpowiada na wiele pytań, podaje propozycje rozwiązań, prowadzi przez case study i ćwiczenia – po to, żeby przewodzić ludziom jak najbardziej naturalnie. Dorota…
Czytaj więcej >